Villkor

Allmänna villkor

Genom att bli kund hos oss accepterar du våra allmänna villkor. Det åligger kunden att hålla sig informerad om aktuella villkor.

Att bli kund hos Nyttiga Matlådan

För att bli kund hos Nyttiga Matlådan måste du vara 18 år och vid hemleverans av matlådor välja leveransadress inom ett område dit vi har möjlighet att leverera våra produkter. En beställning görs via hemsidan nyttigamatladan.se. Uppgifterna vid registrering och beställning ska vara korrekta och du är skyldig att uppdatera dessa uppgifter om de vid någon tidpunkt skulle förändras. Du ansvarar även för att dina inloggningsuppgifter förvaras varsamt och inte sprids vidare. Om beställningen görs för juridisk eller annan persons räkning, så ansvarar den som gör beställningen såsom för egen skuld för det rätta uppfyllandet av samtliga åtaganden gentemot Nyttiga Matlådan, i enlighet med vad som anges i beställningen och i dessa allmänna villkor. Det sagda innebär bl.a. att Nyttiga Matlådan direkt kan kräva den som gjort beställning för annans räkning utan att först behöva kräva den person för vilken beställningen gjorts.

Information om behandling av personuppgifter

Skyddet för dina personuppgifter är viktigt för Nyttiga Matlådan. I denna integritetspolicyn kan du läsa om hur vi behandlar dina personuppgifter och vilka rättigheter du har beträffande personuppgifter.

Personuppgiftsansvarig

Personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter är:

MIX & EAT SCANDINAVIA AB
556988-4835
Mariedalsvägen 37
217 45 Malmö
info@nyttigamatladan.se

Hur behandlar vi din personliga information?

När du handlar från en webbutik, vår eller någon annan, så lämnar du ifrån dig information om dig själv. Var du bor, vilken e-postadress du har och vad du handlar. Här beskriver vi hur vi hanterar dina personuppgifter.

Grunden i allt vi gör är att behandla våra kunder som vi själva vill bli behandlade, alltid. Det gäller även när det kommer till information.

Vi hoppas att du känner dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter och vill fortsätta handla kocklagad mat och tjänster från oss.

GDPR – dina rättigheter

General Data Protection Regulation är en EU-förordning som reglerar hur vi får behandla personuppgifter. Den ersätter PUL (personuppgiftslagen) från och med 25 maj.

Du kan läsa mer om lagen och dina rättigheter på Datainspektionens hemsida.

Sammanfattning av vår informationshantering:
Vi samlar in så lite information som möjligt. Den information vi samlar in är den information som krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande mot dig och för att du ska kunna fullgöra ditt åtagande mot oss (alltså betala för din beställning).

När du skapar ett konto och betalar med kort krävs det att du identifierar dig via BANK-id och uppger ditt kreditkortsnummer. Det går via en säker server och DIBS sköter kortbetalningar åt oss.

Dessutom behöver vi såklart veta vilka produkter du beställer och vi behöver din e-postadress, adress och telefonnummer för att kunna kontakta dig med leveransbesked, ändrad information osv.

Hur använder vi den här informationen?

Vi använder informationen för att expediera din beställning.Vi använder din e-postadress för att kunna skicka information till dig. Vill du inte längre ha information från oss så kan du enkelt via en länk i informationsmailet avbeställa vidare informationsbrev och kommer då inte bli kontaktad av oss igen i informationssyfte.

Varför sparar vi information?

Vi sparar information av bokföringstekniska skäl. Vi behöver kunna redovisa underlag för skattemyndigheten. När du beställer kan du skapa ett konto som ger dig tillgång till Mina Sidor där du enkelt ser den informationen vi har lagrad om dig samt dina tidigare beställningar.

Vilka ser informationen?

Informationen ses bara av de som behöver informationen för att kunna fullfölja avtalet mot dig.

Information till andra aktörer

Vi kan komma att dela information med andra men endast när det är tillåtet enligt lag. Andra aktörer som kan ta del av informationen kan t.ex. vara koncernbolag, myndigheter, logistikföretag, marknadsföringsbolag eller andra leverantörer. I dessa fall finns personuppgiftsbiträdesavtal med leverantörer som hanterar information för vår räkning.

Undantag görs om vi av någon anledning är tvingade enligt lag eller domstolsbeslut.

Så länge sparas informationen

Vi sparar informationen så länge som det behövs för de ändamål de samlades in för eller så länge som det krävs enligt lagar och förordningar.

E-post, adress, mobiltelefon i marknadsföringssyfte kan sparas till dess du begär att inte längre få del av marknadsföringsmaterial.

Uppgifter för förhindrande av missbruk och brott sparas så länge som vi behöver det för att förebygga eller rapportera brott (t.ex. bedrägeri).

Ta bort din information från vår databas

Den information vi sparar finns bara som underlag för den ekonomiska transaktionen och behålls av legala skäl och kan därför inte raderas.

Cookies

Vi använder cookies. Accepterar man inte cookies från vår webbplats i sin webbläsare kommer flera av funktionerna på webbplatsen inte att fungera, t.ex. Mina Sidor. Detta eftersom webbplatsen kommer tycka att det är en ny besökare vid varje besök av sidorna på webbplatsen.

Vi lagrar cookies för att du skall kunna spara dina varor i din varukorg, för att du skall kunna logga in, rikta marknadsföring samt föra statistik över användandet av hemsidan.

Dina rättigheter

Du har flera rättigheter i och med GDPR. Vi har alltid respekterat våra kunder så för oss spelar det inte så stor roll förutom att det nu är lagkrav.  Vi kan eventuellt komma att ta ut en administrativ avgift när det är tillåtet enligt gällande lag för utlämnande av uppgifter. Du kan läsa mer om dina rättigheter på Datainspektionens hemsida.

Du som kund ansvarar själv för att uppdatera dina uppgifter under Mitt konto på vår webbsida, detta i syfte att Nyttiga Matlådan ska kunna fullfölja sina åtaganden. Nyttiga Matlådan ansvarar inte för konsekvenser vilka kan härledas till inaktuella kunduppgifter såsom fel portkod, felaktigt telefonnummer, felaktig mailadress samt fel leveransadress.

Köp av presentkort

När du köper ett presentkort att ge bort skapas ett inaktivt konto i ditt namn. Du kan om du själv vill välja att aktivera leveranser från Nyttiga Matlådan. Integritetspolicy samt villkor för kortbetalning, fakturabetalning och reklamation omfattar dig som köper presentkort. Den som använder presentkortet omfattas av samtliga villkor.

Kundens ansvar för att kontrollera innehåll utifrån kundens eventuella särskilda behov eller matallergier

Vi på Nyttiga Matlådan ansvarar inte för att anpassa våra leveranser efter unika kundbehov eller livsmedelsöverkänslighet. Vår mat kan innehålla nötter. Vi rekommenderar kunder med en överkänslighet eller allergi att vara extra uppmärksamma.

Information om eventuella förändringar av pris och tjänstens innehåll

Nyttiga Matlådan äger rätten att genomföra förändringar beträffande pris och/eller tjänstens innehåll. Vid prisförändringar eller väsentliga förändringar beträffande tjänstens innehåll meddelas samtliga berörda kunder om dessa via mejl eller telefon utifrån de uppgifter som lämnats vid registreringen eller uppdatering därefter. Nyttiga Matlådan förbehåller sig även rätten att i undantagsfall byta ut produkter som listas i menyerna mot lämpliga ersättningsvaror. Detta kan bli aktuellt vid råvarubrist eller om ursprungsingrediensen av annan anledning behöver bytas eller ersättas. Nyttiga Matlådan förbehåller sig även rätten att avsluta leveranser och abonnemang, vid till exempel, utebliven fakturabetalning.

Ändring eller avbokning av leverans

Hos oss på Nyttiga Matlådan tillämpar vi ingen bindningstid, däremot krävs det framförhållning från och med söndagen veckan innan vid på- och avbokningar samt ändringar.

Betalning

Som kund hos Nyttiga Matlådan kan du välja att betala med kort, faktura eller , via delbetalning genom Klarna Checkout.

Leverans

Leverans sker ”till dörren” på den leveransadress som du anger vid registrering. Tid för leverans sker vanligen måndag-fredag mellan kl. 16:00-19:00. Lokala och temporära avvikelser kan förekomma. Om du som kund inte är hemma vid tidpunkten för leverans, skickas ett sms med leveransbekräftelse till det mobilnummer som du har angivit vid registreringen eller ändrat under Mitt konto. Därefter placeras leveransen utanför dörren till uppgiven leveransadress. Då en produkt levererats till leveransadressen övergår ansvaret för produkten till dig som kund. Nyttiga Matlådan ersätter inte en stulen eller väderdrabbad leverans.

Leverans av beställda matlådor sker efterföljande på vald dag förutsatt att beställningen är gjord senas kl 15.00 dagen före leverans.

Våra kylvaror levereras i en obruten kylkedja, vilket innebär att färskvarorna hålls kylda under hela transporten.

Vid oförutsedda händelser och/eller besvärliga väderförhållanden kan transportören i undantagsfall komma att leverera efter utsatt tid klockan 22. Om transportören får förhinder kommer omleverans att ske dagen efter 17-22.

Leveranskostnad är 99kr per leveranstillfälle. I priset ingår ett leveransförsök.

Nyttiga Matlådan förbehåller sig rätten att ställa in eller avboka leverans om kunden angivit bristande eller felaktiga uppgifter vid registrering eller vid annan omständighet utanför rimlig kontroll för Nyttiga Matlådan. I sådana undantagsfall meddelas du som kund om detta snarast möjligt.

Avhämtning

Avhämtning av beställda matlådor måndag, onsdag eller fredag mellan kl 13.00–14.30 förutsatt att beställningen är gjord senas kl 15.00 dagen före önskad avhämtning. Avhämtning av matlådor görs på:
Mix&Eat
Mariedalsvägen 37
Malmö.

Misslyckad leverans

Om transporten uteblir på grund av förhinder hos transportören sker omleverans dagen efter mellan 17-20. Detta meddelas kunden via e-post eller det angivna telefonnummret som angavs vid beställningstillfället.

Utifall att felaktig information (adress, portkod, telefonnummer, leveransinstruktioner) har meddelats oss som gör att transportören inte kan fullfölja leverans till dörr kommer en extra fraktkostnad tillkomma om kund önskar omleverans. Som alternativ finns även möjlighet för upphämtning i butik efter överenskommelse med Nyttiga Matlådan via epost.

Reklamationer

Nöjda kunder är viktigt för oss på Nyttiga Matlådan. Eftersom Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) inte inkluderar varor som snabbt kan försämras eller bli gamla, däribland matvaror, ber vi er därför hämta era matlådor enligt överenskommelse. Eller vara tillgängliga vi leveranstillfället på den i beställningen angivna adressen.

Kundens ansvar för att kontrollera innehåll utifrån kundens eventuella särskilda behov eller matallergier

Vi på Nyttiga Matlådan ansvarar inte för att anpassa våra leveranser efter unika kundbehov eller livsmedelsöverkänslighet. Vår mat kan innehålla nötter, gluten, laktos eller andra allergener. Du som kund ansvarar själv för att läsa innehållsförteckningarna och att på egen hand välja en annan matlåda eller meddela de ingredienser som inte är lämpliga för eventuella särskilda behov eller önskemål. Vi rekommenderar kunder med en överkänslighet eller allergi att vara extra uppmärksamma. Om det går utesluter vi den angivna allergenen i din matlåda, annars stryks denna ur beställningen

Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.
Shop
Wishlist
0 items Cart
My account